Wednesday, January 28, 2009

Laughter is the best medicine

Tekanan, masalah, kekusutan, kekeliruan, keserabutan, ketegangan atau perkataan-perkataan yang seumpama dengannya sering kali menghantui diri kita baik yang muda, tua, separuh umur, xcukup umur dan sebagainya. Itulah salah satu rona kehidupan seorang insan yang bertapak di muka bumi ni. Sebagai seorang pelajar, kita juga tak dapat lari dari menghadapi masalah. Walaupun ia sudah menjadi lumrah untuk kita menghadapi masalah, namun itu tidak bermakna kita harus membiarkan diri kita dari terus dibelenggu masalah yang seterusnya membawa kita kepada suatu tahap yang dipanggil stress. Sebaliknya kita harus bijak mengatur strategi bagi mengurangkan kekusutan tersebut.

Teringat saya pada satu pepatah Inggeris yang mengatakan "Laughter is the best medicine".Tika saya sedang menulis post ini, saya terjumpa satu artikel yang berkait rapat dgn pepatah tersebut.Ini merupakan sebahagian dari artikel tersebut.

"ScienceDaily (Jan. 26, 2008) — Laughter is the best medicine. We’ve heard the expression time and again. For decades, researchers have explored how humor helps patients relieve stress and heal. Melissa B. Wanzer, EdD, professor of communication studies at Canisius College in Buffalo, NY, has taken it one step further, with her research on how humor helps medical professionals cope with their difficult jobs. She also looked at how humor affects the elderly and how it can increase communication in the workplace and in the classroom....."

Canisius College (2008, January 26). Laughter Is The Best Medicine. ScienceDaily. Retrieved January 29, 2009, from http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080124200913.htm



Saya tertarik dengan artikel di atas yang mengatakan bahawa ketawa mampu mengurangkan stress.

Oleh hal yang demikian, saya cuba untuk mengenalpasti kesahihannya dengan menonton video ini. Terima kasih kepada saudara Najib yang mengesyorkan video ini kepada saya dan tidak lupa juga kepada saudara Danial Allias yang merupakan orang yang pertama ketawa terbahak-bahak selepas menonton video ini.


Setelah saya menonton video ini, tak salah lagi pepatah itu benar!
Laughter is the best medicine

No comments: